did i never treat you right?

Såå. Hemma från Ekskötet. Härligt att få träffa tummetotten igen, haha. Så sjukt äckligt hur torrt det är där gipset har suttit bara. Usch! Massa gammal hud. Mår lite illa när jag tänker på det. Haha. Skulle fått en ortos i tyg med en skena i som stöder upp MCP-leden och IP-leden egentligen. Men hon hade bara medium som minsta storleken och den var för stor för min tumme och handled. Så hon gjorde en i plast till mig. Lite klumpigare, men ändå, bättre än gipset. Det bästa är nog att jag får ta av den när jag duschar och kan duscha utan en jävla plastpåse på armen. Det var djävulskt skönt att få tvätta vänsterhanden med tvål och vatten innan när jag var hos arbetsterapeuten.

Har fått ett träningsprogram för tummen nu också med fem olika övningar. Ska göra alla övningar gånger femton och fyra gånger om dagen... Det är ju lite stelt och så, men alla övningar går bra utom när jag ska böja och sträcka MCP-leden. Den är helt väck. Jag hittar den inte. Eller, jag hittar den nästan, men det händer ingenting. Jag känner den, men det känns som om den är för kort för att kunna böja tummen så det rör sig bara pyttepyttelite. Sjukt frustrerande och det känns jättemärkligt att inte tummen gör som ja vill. Jätteäckligt. Men det beror ju på att det är stelt och så med. Har ju trots allt inte rört tummen på en månad.. Men det är sjukt hur fort hjärnan kopplar bort kroppsdelar man inte använder. Men jag vill ju att den ska funka som vanligt på en gång så jag tycker det är skitjobbigt faktiskt. Otålig..

Ska ha plastskenan på hela tiden i två veckor till då (utom när jag tränar tummen då givetvis och så fick jag ju ta bort den när jag duschar). Sen behöver jag inte ha den på hela tiden. Och efter de här två vekorna får jag börja belasta tummen lätt. Typ vända blad i en tidning. Den nivån. Fick inte typ dra upp en dragkedja med hjälp av den tummen för det räknas som tung belastning och då kan allt gå av igen.. Om fyra veckor från och med idag är tummen förmodligen typ som vanligt. Då får jag böja belasta den fullt igen.

           


Det är är de där två senorna som är av iaf extensor pollicis longus och brevis. Det är även dom som bildar fossa tabatière, eller den anatomiska snusgropen som det kallas på svenska, som ni ser på högra bilden. Gött kött! Nu har ni fått en liten anatomilektion! Haha. Lite har man koll på från anatomikurserna i alla fall, haha..

Herregud. Vilket liv för en liten tummen och på grund av en skål som gick lite för våldsamt till, haha. Kommer få världens sexigaste ärr med ser det ut som. Mums! Men det var en rolig kväll fram tills dess, haha. Nu ska jag kolla på big brother och träna tummen och överdosera handkräm.


Kommentarer



Name Mail Blog

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!